Internet nie jest już tylko miejscem do komunikacji ale również do marketingu. Kluby piłkarskie wykorzystują to również do swoich celów. Poniżej przedstawiona jest lista 20 stron klubowych, które były najczęściej odwiedzane w 2009 roku. Na czele uplasował się król marketingu Manchester United - 452,7 mln odwiedzin. Takie dane podaje portugalski magazyn internetowy ‘Futebolfinance’.
Anglicy bardzo dobrze wiedzą jak na tym zarabiać. W sezonie 2007/08 20% zarobków, a więc około 60 mln euro wynikało z transakcji przeprowadzanych przez internet. Do tego zalicza się m.in.: sprzedaż karnetów i biletów, gadżetów, Pay-TV (MUTV) czy też internetowego kasyna.
Na drugim miejscu plasuje się z dużą stratą Real Madryt (271,6 mln), a na trzecim Arsenal (205,6 mln). W Niemczech liderem po raz kolejny jest FC Bayern, który to uplasował się na czwartym miejscu z ogromną stratą do podium (27,8 mln). Drugim najbardziej popularnym klubem niemieckim według odwiedzin internetowych jest Borussia Dortmund (6,3 mln).
1. Manchester United (Anglia) 452,7 milionów
2. Real Madryt (Hiszpania) 271,6
3. Arsenal (Anglia) 205,6
4. Bayern Monachium (Niemcy) 27,8
5. Liverpool (Anglia) 23,7
6. Galatasaray (Turcja) 16,7
7. Olympique Marsylia (Francja) 16,1
8. Inter (Włochy) 15,4
9. Rangers FC (Szkocja) 14,5
10. Barcelona (Hiszpania)14,3
11. AC Milan (Włochy) 12,5
12. Fenerbahçe (Turcja) 12,3
13. Chelsea (Anglia) 11,3
14. Aston Villa (Anglia) 11,1
15. Borussia Dortmund (Niemcy) 6,3
16. Corinthians (Brazylia) 6,1
17. Olympique Lyon (Francja) 5,9
18. Paris SG (Francja) 5,7
19. Juventus (Włochy) 5,5
20. Manchester City (Anglia) 5,2
Komentarze